MATERIJALNA PRIRODA JE NEPOKRETNA I KAO TAKVA NE MOŽE BITI UZROK
MATERIJE, NI KAO MATERIJALNI NI KAO POKRETAČKI UZROK.
PREMA BṚHAD-ĀRAṆYAKA UPANIṢADI, SVAKO ŽIVO BIĆE BIVA PRIMORANO POD
BOŽANSKOM UPRAVOM DA PRIHVATI ODREĐENU VRSTU TIJELA ZAVISNO OD DJELA KOJA JE
POČINILO U PROŠLOSTI. POSTOJI MNOGO RAZNIH VRSTA TIJELA I PO BOŽANSKOM UREĐENJU
ŽIVO BIĆE PRIHVATA TIJELA RAZLIČITIH OBLIKA.
TENDENCIJA I INTUICIJA POSTOJE ZATO ŠTO JE DUŠA PRISUTNA U TIJELU.
KADA OSOBA MISLI 'JA ČINIM OVO', TO 'JA' SE NE ODNOSI NA TIJELO. ODNOSI
SE NA NEŠTO VIŠE OD TIJELA, NA NEŠTO UNUTAR TIJELA. TIJELO SAMO PO SEBI NEMA
TENDENCIJE ILI INTUICIJU; TENDENCIJE I INTUICIJA PRIPADAJU DUŠI U TIJELU.
KOMENTAR: Na postovima [PART 1], [PART 3], kao i na ovom, veliki
vaiṣṇavski filozof Śrīla Baladeva Vidyābhūṣaṇa veoma lijepo objašnjava
materijalistički zaključak Sāńkhya filozofije, u svom komentaru na Vedānta-sūtru,
poznatom kao Govinda-bhāṣya. Prethodne postove koji obrađuju ovu temu možete
naći na:
„Dvije vrste čula su deset
spoljašnjih čula i jedno unutrašnje čulo, um. Tako postoji jedanaest čula.
Prema Kapili, materijalna priroda je vječna i svemoćna. Izvorno, duh ne
postoji, a materija nema uzroka. Materija je sama glavni uzrok svega. Ona je
sveprožimajući uzrok svih uzroka. Prema Sāńkhya filozofiji, sveukupna energija
(mahat-tattva), lažni ja i pet predmeta čulnog opažanja predstavljaju sedam
različitih manifestacija materijalne prirode, koja ima dva obilježja, poznata
kao materijalni i pokretački uzrok. Za razliku od materijalne prirode, koja
uvijek podliježe preobražajima, puruṣa, uživalac, ne podliježe preobražajima.
Ali, mada je materijalna priroda nepokretna, uzrok je uživanja i oslobođenja za
mnoga živa bića. Njene djelatnosti su iznad dosega čulnog opažanja, ali se ipak
mogu naslutiti višom inteligencijom. Materijalna priroda je jedna, ali uslijed
interakcija triju odlika može proizvesti sveukupnu energiju i čudesnu kosmičku
manifestaciju. Takvi preobražaji dijele materijalnu prirodu na dva obilježja --
pokretački i materijalni uzrok. Puruṣa, uživalac, nije aktivan i nema materijalne
odlike, iako je u isto vrijeme gospodar, koji postoji odvojeno u svakom tijelu
kao simbol znanja. Shvatanjem materijalnog uzroka, osoba može naslutiti da je
puruṣa, uživalac, pošto nije aktivan, odvojen od svih vrsta uživanja ili
upravljanja. Nakon opisa prirode prakṛti (materijalne prirode) i puruṣe
(uživaoca), Sāńkhya filozofija izjavljuje da je kreacija samo proizvod njihovog
spajanja ili blizine. Takvim spajanjem simptomi života postaju vidljivi u
materijalnoj prirodi, ali može se naslutiti da u osobi uživaoca, puruṣe,
postoje moći upravljanja i uživanja. Kada se puruṣa zbog nedovoljnog znanja
nalazi u iluziji, osjeća da je uživalac, a kada posjeduje potpuno znanje, biva
oslobođen. U Sāńkhya filozofiji je opisano da je puruṣa uvijek ravnodušan
prema djelatnostima prakṛti"
"Sāńkhya filozof prihvata
tri vrste dokaza: neposredno opažanje, hipoteze i tradicionalni autoritet. Kada
je takav dokaz potpun, sve je savršeno. Takvo savršenstvo obuhvata proces
upoređivanja. Svaki dokaz se mora zasnivati na takvom dokazu. Nema velikih
protivrječnosti između svjedočanstva zasnovanog na neposrednom opažanju i
svjedočanstva zasnovanog na tradicionalnom autoritetu. Sistem Sāńkhya
filozofije smatra da su uzroci kosmičke manifestacije tri vrste procesa: pariṇāmāt
(preobražaj --transformation), samanvayāt (prilagođavanje--adjustment) i
śaktitaḥ (djelovanje energija--performance of energies)."
Śrīla Baladeva Vidyābhūṣaṇa je u svom komentaru na Vedānta-sūtru,
pokušao da pobije ovaj zaključak, smatrajući da će opovrgavanjem tih navodnih
uzroka kosmičke manifestacije opovrći čitavu Sāńkhya filozofiju.
Materijalistički filozofi smatraju da je materija, i materijalni i pokretački
uzrok kreacije; prema njima, materija je uzrok svih vrsta manifestacija. Obično
navode primjer vrča i gline. Glina je uzrok vrča, ali se može posmatrati i kao
uzrok i kao posljedica. Vrč je posljedica, a glina je uzrok, ali glinu možemo
vidjeti svuda. Drvo je materija, ali proizvodi plodove. Voda je materija, ali
teče. Tako je materija, prema sāńkhyaitima, uzrok kretanja i stvaranja. Kao
takva, materija se može smatrati materijalnim i pokretačkim uzrokom svega u
kosmičkoj manifestaciji. Śrīla Baladeva Vidyābhūṣaṇa je stoga objasnio
prirodu pradhāne na slijedeći način:
,,Materijalna priroda je nepokretna i kao takva ne može biti uzrok
materije, ni kao materijalni ni kao pokretački uzrok. Opažanje čudesnog načina
na koji je kosmička manifestacija uređena i na koji se njome upravlja obično
navodi na pomisao da iza svega toga stoji živa inteligencija, jer bez nje takvo
uređenje ne bi moglo postojati. Ne bismo trebali zamišljati da takvo uređenje
može postojati bez svjesnog upravljanja. Naše praktično iskustvo nam pokazuje
da nepokretne cigle nikada ne mogu same sagraditi veliku zgradu."
"Primjer vrča se ne može
prihvatiti, jer vrč nema sposobnost da osjeti zadovoljstvo i patnju. Takvo
opažanje nastaje unutra. Zato se tjelesni prekrivač, ili vrč, ne može
poistovijetiti s njim."
"Ponekad materijalni
naučnici izjavljuju da drveće raste iz zemlje samo, bez pomoći vrtlara, jer je
to tendencija materije. Smatraju da je intuicija, koju živo biće ima od rođenja
takođe materijalna. Međutim, ne možemo prihvatiti da su materijalne tendencije
poput tjelesne intuicije nezavisne, jer ukazuju na postojanje duhovne duše u
tijelu. U stvari, drvo ili tijelo živog bića ne posjeduje nikakvu tendenciju
ili intuiciju; tendencija i intuicija postoje zato što je duša prisutna u
tijelu. U vezi s tim, primjer automobila i vozača je veoma prikladan. Automobil
ima tendenciju da skrene desno -- lijevo, ali ne možemo reći da sam automobil,
kao materija, skreće desno i lijevo, ako njime ne upravlja vozač. Materijalni
automobil ne posjeduje tendenciju ili intuiciju, koje ne zavise od namjera
vozača u automobilu. Isti princip vrijedi za drveće u šumi koje raste samo po
sebi. Do rasta dolazi zbog prisustva duše u drveću."
"Ponekad budalasti ljudi
uzimaju zdravo za gotovo da pirinač rađa škorpione, zato što se škorpioni
rađaju iz hrpe pirinča. U stvari, majka škorpion polaže jaja u pirinač i
zahvaljujući odgovarajućoj fermentaciji pirinča nakon nekog vremena iz jaja se
rađaju bebe škorpioni. To ne znači da pirinač rađa škorpione. Slično tome,
ponekad vidimo da bube izlaze iz prljavih kreveta. Međutim, to ne znači da
kreveti rađaju bube. Životna sila je ta koja izlazi, koristeći prljavo stanje
kreveta. Postoje različite vrste živih stvorenja. Neka od njih se rađaju iz
embriona, neka iz jajeta, a neka iz znoja. Različita živa bića se pojavljuju iz
različitih izvora, ali ne bismo trebali zaključiti da materija proizvodi takva
živa bića."
"Materijalisti navode
primjer da drveće automatski raste iz zemlje, ali i tu vrijedi isti princip.
Koristeći priliku koju mu pružaju određeni uslovi, živo biće se rađa iz zemlje.
Prema Bṛhad-āraṇyaka Upaniṣadi, svako živo biće biva primorano pod božanskom
upravom da prihvati određenu vrstu tijela zavisno od djela koja je počinilo u
prošlosti. Postoji mnogo raznih vrsta tijela i po božanskom uređenju živo biće
prihvata tijela različitih oblika."
"Kada osoba misli 'ja činim
ovo', to 'ja' se ne odnosi na tijelo. Odnosi se na nešto više od tijela, na
nešto unutar tijela. Tijelo samo po sebi nema tendencije ili intuiciju;
tendencije i intuicija pripadaju duši u tijelu. Materijalistički naučnici
ponekad tvrde da tendencije muških i ženskih tijela uzrokuju njihovo
sjedinjavanje i da je to uzrok rađanja djeteta. Ali pošto se puruṣa, prema
Sāńkhya filozofiji, nikada ne mijenja, odakle potiče tendencija ka
rađanju?"
"Ponekad materijalni
naučnici navode primjer mlijeka, koje se automatski pretvara u kiselo mleko ili
destilovane vode koja pada iz oblaka na zemlju, stvara razne vrste drveća i
ulazi u razne vrste cvijeća i plodova različitog mirisa i ukusa. Prema tome,
kažu, materija sama stvara raznolikost materijalnih stvari. U odgovoru na taj
argument, možemo ponoviti istu izjavu Bṛhad-āraṇyaka Upaniṣade, prema kojoj
razne vrste živih bića bivaju stavljene u različite vrste tijela pod upravom
više sile. Pod nadzorom viših autoriteta, razne duše, zavisno od djela koja su
počinile u prošlosti, dobijaju priliku da prihvate posebnu vrstu tijela, kao
što je tijelo drveta, životinje, ptice ili zvijeri, i tako se njihove različite
tendencije razvijaju u tim okolnostima. Bhagavad-gītā (13.22) to također
potvrđuje:
puruṣaḥ prakṛti-stho hi
bhuńkte prakṛti-jān guṇān
kāraṇaḿ guṇa-sańgo 'sya
sad-asad-yoni-janmasu
„Živo biće u materijalnoj prirodi
slijedi puteve života, uživajući u tri gune prirode. To je posljedica njegovog
druženja sa materijalnom prirodom. Tako se sreće sa dobrim i zlim u raznim
vrstama života.“ Duša dobija različite vrste tijela. Na primjer, kad duše ne bi
dobile razne vrste tijela u obliku drveća, ne bi se mogle proizvesti razne
vrste plodova i cvijeća. Svaka vrsta drveća rađa posebnu vrstu plodova i
cvijeća. Ne može se reći da ne postoje razlike između različitih vrsta. Jedno
drvo ne rađa cvijeće različitih boja, niti plodove različitog ukusa. Postoje
određene vrste, kao što možemo vidjeti među ljudima, životinjama, pticama i
drugim vrstama života. Postoji bezbroj živih bića i njihove djelatnosti, koje
vrše u materijalnom svijetu u skladu sa raznim odlikama guna materijalne
prirode, pružaju im priliku da dobiju razne vrste tijela. Tako trebamo shvatiti
da pradhāna, materija, ne može djelovati bez podsticaja živog bića. Prema tome,
ne možemo prihvatiti materijalističku teoriju da materija djeluje nezavisno.
Materija se naziva prakṛti, što se odnosi na žensku energiju. Žena je
prakṛti. Ona ne može stvoriti djecu ako se ne sjedini sa puruṣom, muškarcem.
Puruṣa uzrokuje rođenje djeteta, jer polaže u matericu žene dušu, koja je
uzela utočište sjemena. Žena, kao materijalni uzrok, obezbjeđuje tijelo za
dušu, a kao pokretački uzrok rađa dijete. Ali mada se čini da je žena i
materijalni i pokretački uzrok rođenja deteta, izvorni uzrok djeteta je
puruṣa, muškarac.
Nastaviće se ...
Ādi-līlā Chapter 6: The Glories of Śrī Advaita Ācārya
Bhaktivedanta VedaBase: Śrī Caitanya Caritāmṛta Ādi 6.14-15 [PART
2]
Buy Online Copyright © The
Bhaktivedanta Book Trust International, Inc.
His Divine Grace A. C.
Bhaktivedanta Swami Prabhupāda, Founder Ācārya of the International Society for
Krishna Consciousness
Nema komentara:
Objavi komentar