NIYAMĀGRAHA [2]
PREACHING TO PREACHING -- PROPOVIJEDANJE O PROPOVIJEDANJU
THIS IS THE TECHNIQUE FOR UNDERSTANDING ŚUṢKA-VAIRĀGYA AND
YUKTA-VAIRĀGYA -- TEHNIKA ZA RAZUMIJEVANJE ŚUṢKA-VAIRĀGYE I YUKTA-VAIRĀGYE
DA BISMO RAŠIRILI KULT SVJESNOSTI KṚṢṆE, MORAMO USTANOVITI
MOGUĆNOSTI ODRICANJA U SKLADU SA ZEMLJOM, VREMENOM I KANDIDATOM.
KANDIDATA ZA SVJESNOST KṚṢṆE U ZAPADNIM ZEMLJAMA TREBAMO POUČITI
ODRICANJU OD MATERIJALNOG POSTOJANJA, ALI KANDIDATE IZ ZEMALJA POPUT INDIJE
TREBAMO POUČAVATI NA DRUGAČIJI NAČIN.
UČITELJ [ĀCĀRYA] MORA UZETI U OBZIR VRIJEME, KANDIDATA I ZEMLJU. MORA
IZBJEĆI PRINCIP NIYAMĀGRAHE, ŠTO ZNAČI DA NE BI TREBAO POKUŠAVATI DA UČINI
NEMOGUĆE. ŠTO JE MOGUĆE U JEDNOJ ZEMLJI NE MORA BITI MOGUĆE U DRUGOJ. DUŽNOST
ĀCĀRYE JE DA PRIHVATI SUŠTINU PREDANOG SLUŽENJA. ŠTO SE TIĆE YUKTA-VAIRĀGYE
[PRAVOG ODRICANJA], MOŽE POSTOJATI IZVJESNA RAZLIKA ZAVISNO OD OKOLNOSTI. ŚRĪ
CAITANYA MAHĀPRABHU JE ZABRANIO SUHOPARNO ODRICANJE I MI SMO TO NAUČILI OD
NAŠEG DUHOVNOG UČITELJA, HIS DIVINE GRACE ŚRĪLA
BHAKTISIDDHĀNTE SARASVATĪ ṬHĀKURA GOSVĀMĪ MAHĀRĀJA. MORAMO UZETI U OBZIR SUŠTINU PREDANOG
SLUŽENJA, A NE SPOLJAŠNJU PARAFERNALIJU.
KOMENTAR: Kako znamo, u praksi mogu postojati različiti koncepti
propovijedanja i obično se svako drži nekog
svog koncepta, po kome trenutno djeluje, a koji mu često diktiraju trenutne
okolnosti, nekada možda i previše žustro i u strasti. Ali, moramo znati da se to mijenja s
vremenom i kako prolazimo kroz različite životne faze. Tako, shodno vlastitoj
prirodi i trenutnoj razini svjesnosti, moguće je da nekada zagovaramo covert
preaching – dakle kao neko prikriveno propovijedanje i da u tome čak
pronalazimo i neku draž jedno vrijeme,
iako praktički za prikriveno propovijedanje i nema nekih velikih razloga u
uobičajenim okolnostima, možda ih je bilo recimo u doba apartheida [South Africa
apartheid era] i tako to. Opet, za
nekoga ko dijelom pozna neke stvari iz psihologije i ima neke napete karmičke
aspekte, moguće je da odabere neki od udarnih načina propovijedanja. Dakle,
poznato je, da bi se stvorila kritična masa u slušaoca, obično je potrebno
stvoriti jak konflikt i udar na sve što je materijalno i zatim prezentirati prokušane
duhovne upute iz śāstri. Ali i tada ne postoji nikakva garancija za uspjeh u
svim slučajevima, kod nekoga može to da poluči uspjeh, kod nekoga ne.
Nekada naše propovijedanje može
da bude pomalo heavy za nekoga ko ima karmički ugrađenu nešto povećanu
osjetljivost. Moramo znati da i astrološki gledano postoje osobe koje su skoro
kao radarske antene, te sve iz svoje okoline vuku na sebe i povoljno i
nepovoljno. Ako takvim osobama prezentiramo neke jako heavy podatke garnirane
sa nekim uznemirujućim slikama, da sada ne idemo u detalje, može se lako desiti
da ćemo dijelom izazvati kontra efekat u našim nesavršenim pokušajima
predstavljanja prave istine. Opet, postoje i osobe kojima moramo dati nešto
jako argumentirano, pa makar bilo i pomalo heavy, da bi se naša osoba počela
pomalo buditi iz materijalističkih uslovljenosti i različitih mis koncepcija.
Dakle, kod nekoga to ne ide drugačije, da bi se osoba probudila iz dubokog
zimskog sna, kao što bi se reklo. Tako, sve je to personalno i zavisi od osobe
do osobe.
Nekome je potrebno itekako da
vidi, da opipa, sve tajne ovog svijeta, kao i sve skrivene istine. Ovo skrivene
je više figurativno rečeno, jer kao što znamo mi sami i naša trenutna svjesnost
smo često najbolja zaštita i svojevrsna brana za dostizanje znanja i istina
višeg ranga.
Različiti koncepti propovijedanja
su slično, kao i recimo različit ritam kirtana, koji neko voli i u zavisnosti
od drugih okolnosti, koje je doba dana, etc. Znamo da nije isto kakvu vrstu
muzike slušamo u noćnim satima, u podne ili ujutro. Zato i postoje rage --
melodije za određene dijelove dana i za određene okolnosti.
Moramo svakodnevno proučavati śāstre,
da bi možda nekada došli do pravog koncepta propovijedanja za nas. Ne može se
pročitati samo jedan ili dva stiha i odmah zatim ih nastojati nametnuti
drugima. To nije pravo razumijevanje, jer već slijedeći stih može da kaže nešto
na istu temu na sasvim drugi način. Također, neko može reći: “E, ja sam
pročitao Bhagavad-gītu već šest puta, ili Śrīmad-Bhāgavatam, ili Śrī Caitanyu
Caritāmṛtu i nema potrebe za daljim proučavanjem śāstri, sve mi je već jasno i
poznato.” To je isto pogrešno i usko gledanje, treba uvijek iznova čitati
śāstre, jer već sutra naša svjesnost će vjerovatno biti druge prirode i
drugačije ćemo razumijevati stvari u odnosu na ono kako smo razumijevali samo do
jučer.
Također, uputno je dobro proučiti
različite vještine i viša znanja od praktične koristi, te pogotovo viša
duhovna znanja i nauku o Svevišnjem
Gospodinu Kṛṣṇi, da bismo barem
donekle shvatili prvo svoju pravu prirodu i karmičke uslovljenosti, a zatim i prirodu
drugih osoba, njihove karme, razine svjesnosti, vrijeme koje eventualno neko ulaže
u samospoznaju i spoznaju Gospodina, količinu blagoslova i milosti koju prima,
ili pak ne prima, kao i druge okolnosti. Ili drugačije rečeno – da bismo
spoznali tačku do koje je osoba došla i odakle
je moguće da krene dalje, a da našu osobu svojim propovijedanjem ne
rušimo iz temelja, kao što bi se reklo.
Treba napomenuti, ne mogu se nikada obuhvatiti sve moguće poente, ali pored
mnogobrojnih drugih poenti da na kraju možda još pomenemo i da je neophodno
potrebno, te jedino ispravno -- prenositi poruku Gospodina Kṛṣṇe,
neizmjenjenu – dakle, takvu kakva jeste! Dakako, i neke od vlastitih
relazacija, ukoliko su okolnosti, a za eventualnu pravilnu procjenu okolnosti
treba postepeno postati baš pravi ekspert.
Moramo da i živimo život koji propovijedamo!
Dakle, propovijedanje je živa materija i treba stalno raditi na
poboljšanju istog.
U ovim nekim pročišćavajućim
vremenima, kao da iznenada postaje jako važno kako slijedimo duhovne principe i
kakvu duhovnu praksu imamo. Može nekada postojati tendencija ka pravljenju
kompromisa, te slijeđenja radi slijeđenja, ili nikako ne slijeđenje. Znajmo, čim
počnemo praviti ustupke māyi – obično više nema povratka, barem ne brzog, to
ide malo pomalo. Kaže se, da poslije nekih manjih početnih devijacija u
duhovnom procesu, kasnije dolazi na red grubo kršenje regulativnih principa,
aparadhe prema svetom imenu, naprednim bhaktama i duhovnim učiteljima, a odmah
potom vino i žene i ‘the end’ sa duhovnim životom. Nekada, kao isprika mogu da
posluže neki strani uticaji, ili pak primoranost nekim spoljašnjim okolnostima,
ili neki karmički periodi i uticaji, ali je uvijek u pitanju razina naše
svjesnosti i naš stav u stvari. Dakle, nekada se možemo jako prepasti, kada
naše anarthe [nečistoće u srcu] počnu redom da izlaze na vidjelo, tada ustvari
tek počinjemo da sagledavamo sami sebe u pravom svjetlu, a drugi nas vrlo
vjerovatno već odavno vide kao takve, samo možda nismo bili dovoljno hrabri da
ih upitamo.
Ove zadnje godine: 2009, 2011, 2013, pa i 2014, godine između i
neposredno iza, po svemu sudeći, kao da su, između ostaloga, predodređene i za pravo
spadanje maski sa lažnog lica.
Znamo kako to već hoda u
svakodnevnici – možemo možda sebe dijelom istrenirati i ako učimo od drugih.
Ako dobro posmatramo neku nama dragu osobu dok govori, možemo primijetiti, ako
osoba prevrće [koluta] očima gore i ulijevo – tada pokušava da se prisjeća, ako
oči podiže gore i udesno vjerovatno upotrebljava kreativni dio mozga, korteksa
i izmišlja stvari. To nam može pomoći da eventualno i kod sebe registrujemo
kada smo baš iskreni.
U tom sagledavanju samih sebe, ali realno, ne subjektivno, može nam
biti od velike pomoći, i ako zamolimo neke nama drage osobe u koje imamo povjerenja,
da nam poslije izvjesnog vremena i malo meditacije kažu – šta bi oni to
promijenili kod nas.
Možemo također, ako smo došli na
tu duhovnu razinu, pokušati pitati direktno svoja obožavana Božanstva, samo što
nam se odgovor često ne mora svidjeti -- shvatanje odgovora će zavisiti od niza
okolnosti i razine naše svjesnosti. Obično, ono što danas ne shvatamo – sutra,
ili poslije izvjesnog vremena nam bude jasno kao dan, ako su nam namjere dobre
i čiste.
Svakako, da nam mogu
biti od velike pomoći i iskusan vedski astrolog/astrologinja, ukoliko smo
zaista u stanju da se suočimo sa samim sobom – ako nismo bolje da to ne radimo.
Skoro da je glavno da naš astrolog/astrologinja, kome se obraćamo treba da bude
i bhakta, te da ima dugogodišnju i neprekinutu duhovnu praksu – sadhanu. U suprotnom,
ako se obratimo osobi koja ima samo neko tehničko znanje iz vedske
astrologije, nećemo moći dobiti kompetentne odgovore, možda i to samo možda
neke stvari, koje se tiču mentalne, eventualno suptilne razine. Do duhovnih
razina je podaleko.
Opet, najbolji odgovor
možemo dobiti od svog duhovnog učitelja, ako su okolnosti, što češće nije
slučaj, zbog nešto ubrzanog tempa života, zauzetosti i drugih ograničavajučih
faktora.
STIH 105
yukta-vairāgya-sthiti saba śikhāila
śuṣka-vairāgya-jñāna saba niṣedhila
SYNONYMS
yukta-vairāgya — of proper
renunciation; sthiti — the situation; saba — all; śikhāila — instructed;
śuṣka-vairāgya — dry renunciation; jñāna — speculative knowledge; saba — all;
niṣedhila — forbade.
Śrī Caitanya Mahāprabhu je zatim objasnio Sanātana Gosvāmīyu pravo
odricanje u skladu s okolnostima. Gospodin je zabranio sve oblike suhoparnog
odricanja i špekulativnog znanja.
SMISAO: To je tehnika za razumijevanje śuṣka-vairāgye i
yukta-vairāgye. U Bhagavad-gīti (6.17) je rečeno:
yuktāhāra-vihārasya yukta-ceṣṭasya karmasu
yukta-svapnāvabodhasya yogo bhavati duḥkha-hā
,,Onaj ko je umjeren u navikama jedenja, spavanja, rada i odmaranja
može ublažiti sve materijalne patnje slijeđenjem procesa yoge."
Da bismo raširili kult svjesnosti
Kṛṣṇe, moramo ustanoviti mogućnosti odricanja u skladu sa zemljom, vremenom
i kandidatom. Kandidata za svjesnost Kṛṣṇe u zapadnim zemljama trebamo
poučiti odricanju od materijalnog postojanja, ali kandidate iz zemalja poput
Indije trebamo poučavati na drugačiji način. Učitelj (ācārya) mora uzeti u
obzir vrijeme, kandidata i zemlju. Mora izbjeći princip niyamāgrahe, što znači
da ne bi trebao pokušavati da učini nemoguće. Što je moguće u jednoj zemlji ne
mora biti moguće u drugoj. Dužnost ācārye je da prihvati suštinu predanog
služenja. Što se tiče yukta-vairāgye (pravog odricanja), može postojati
izvjesna razlika zavisno od okolnosti. Śrī Caitanya Mahāprabhu je zabranio
suhoparno odricanje i mi smo to naučili od našeg duhovnog učitelja, Njegove
Božanske Milosti -- His Divine Grace Bhaktisiddhānte Sarasvatī Ṭhākura Gosvāmī
Mahārāja. Moramo uzeti u obzir suštinu
predanog služenja, a ne spoljašnju parafernaliju.
Sanātana Gosvāmī je napisao svoju
Vaiṣṇava smṛti, Hari-bhakti-vilāsu, koja je bila posebno namijenjena
Indijcima. U tadašnje vrijeme Indija je više-manje slijedila principe
smārta-vidhiya. Śrīla Sanātana Gosvāmī je morao to uzeti u obzir i svoju
Hari-bhakti-vilāsu je sastavio imajući to na umu. Prema smārta-brāhmaṇama
[brāhmaṇe od rođenja], osoba, koja se nije rodila u porodici brāhmaṇa se ne
može uzdići na razinu brāhmaṇe. Međutim, Sanātana Gosvāmī je izjavio u
Hari-bhakti-vilāsi (2.12) da se procesom inicijacije svako može uzdići na
položaj brāhmaṇe:
yathā kāñcanatāḿ yāti kāḿsyaḿ rasa-vidhānataḥ
tathā dīkṣā-vidhānena dvijatvaḿ jāyate nṛṇām
Postoji razlika između smārta i
gosvāmī procesa. Prema smārta procesu, osoba ne može biti prihvaćena kao
brāhmaṇa, ako se nije rodila u porodici brāhmaṇa. Prema gosvāmī procesu,
Hari-bhakti-vilāsi i Nārada-pañcarātri, svako može biti brāhmaṇa, ako ga
pravilno inicira vjerodostojni duhovni učitelj. To je izjavio i Śukadeva
Gosvāmī u Śrīmad-Bhāgavatamu (2.4.18):
kirāta-hūṇāndhra-pulinda-pulkaśā
ābhīra-śumbhā yavanāḥ khasādayaḥ
ye 'nye ca pāpā yad-apāśrayāśrayāḥ
śudhyanti tasmai prabhaviṣṇave namaḥ
"Kirāte, Hūṇe, Āndhre, Pulinde, Pulkaśe, Ābhīre, Śumbhe, Yavane i
članovi Khasa rase, pa čak i drugi koji su ovisni o griješnim djelima, mogu
biti pročišćeni uzimanjem utočišta bhakta Gospodina, jer Gospodin predstavlja
Vrhovnu moć. Odajem Mu svoje ponizno poštovanje [Svevišnjem Gospodinu
Kṛṣṇi].
Vaiṣṇava odmah biva pročišćen
pod uslovom da slijedi pravila i propise svog vjerodostojnog duhovnog učitelja.
Pravila i propisi, koji se slijede u Indiji ne moraju biti potpuno isti kao
pravila i propisi u Evropi i Americi i drugim zapadnim zemljama. Jednostavno
oponašanje bez učinka se naziva niyamāgraha. Razuzdano ponašanje bez slijeđenja
propisanih principa se također naziva niyamāgraha. Riječ niyamā znači
,,propisani principi," a āgraha ,,žarka želja". Riječ āgraha znači i
,,ne prihvatiti". Ne bismo trebali slijediti propisane principe bez
efekta, niti bismo ih trebali zanemariti. Za to je neophodna posebna tehnika u
skladu sa zemljom, vremenom i kandidatom. Bez odobrenja duhovnog učitetja ne
bismo trebali pokušavati da imitiramo [oponašamo]. Taj princip je ovdje
preporučen: śuṣka-vairāgya-jñāna saba niṣedhila. To je velikodušna
demonstracija kulta bhakti Śrī Caitanye Mahāprabhua. Ništa ne bismo trebali
uvesti hirovito, bez odobrenja vjerodostojnog duhovnog učitelja. Śrīla
Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura to komentira navodeći dva stiha Śrīla Rūpe
Gosvāmīya (Bhakti-rasāmṛta-sindhu 1.2.255-256).
anāsaktasya viṣayān yathārham upayuñjataḥ
nirbandhaḥ kṛṣṇa-sambandhe yuktaḿ vairāgyam ucyate
prāpañcikatayā buddhyā hari-sambandhi-vastunaḥ
mumukṣubhiḥ parityāgo vairāgyaḿ phalgu kathyate
,,Kada osoba nije ni za šta vezana, ali istovremeno prihvata sve u
odnosu s Kṛṣṇom, pravilno je utemeljena na razini iznad posesivnosti. S
druge strane, onaj ko sve odbacuje bez znanja o njegovom odnosu s Kṛṣṇom
nije tako potpun u svom odricanju."
Da bismo propovijedali kult
bhakti, moramo ozbiljno razmotriti ove stihove.
Madhya-līlā Chapter 23: Life's Ultimate Goal — Love
of Godhead
Bhaktivedanta VedaBase: Śrī Caitanya Caritāmṛta Madhya 23.105
Buy Online Copyright © The
Bhaktivedanta Book Trust International, Inc.
His Divine Grace A. C.
Bhaktivedanta Swami Prabhupāda, Founder Ācārya of the International Society for
Krishna Consciousness
Nema komentara:
Objavi komentar