NAČIN NA KOJI SVETA OSOBA DJELUJE JE POZNAT KAO SADĀCHĀRA.
NIŠTA NE MOŽE BITI USPJEŠNO BEZ SADĀCHĀRE ILI ETIKETE.
USPJEŠNO FUNKCIONIRANJE DUHOVNIH ZAJEDNICA JE TAKOĐER MOGUĆE JEDINO UZ
POŠTIVANJE NAČELA SADACHARE – VAIṢṆAVA
ETIKETE. U SUPROTNOM DOLAZI DO DEVIJACIJA, POSTEPENE DEGRADACIJE, STAGNIRANJA,
TE NA KRAJU I DO NEMINOVNOG RASPADA
TAKVIH DUHOVNIH ZAJEDNICA.
NEKE OD KNJIGA KOJE JE NAPISAO ŚRĪLA SANĀTANA GOSVĀMĪ SU
HARI-BHAKTI-VILĀSA, BṚHAD-BHĀGAVATĀMṚTA, DAŚAMA-TIPPANĪ I DAŚAMA-CARITA.
Ako osoba čita i proučava šest grana Veda bez prakticiranja pravilne
etikete – ona ne biva pročišćena. Kao što ptica odleti iz gnijezda kada joj
narastu krila, Vede ga napuštaju u vrijeme smrti.
Tako, neko može steći znanje iz svih Veda, ali ako ne prakticira
pravilnu etiketu, ili ako ne postane vaishnava, tada će svo njegovo znanje,
koje je stekao, biti izgubljeno u vrijeme smrti.
[H.H. Bhakti Caru Swami Maharaja – Split 2005]
KOMENTAR: Vjerovatno u određenim fazama duhovnog života pomalo
pokušavamo izučavati Vaiṣṇava etiketu – Sadāchāru. Sasvim je prirodno da
iskrenim slijeđenjem principa predanog služenja i svakodnevne sadhane i
mantranja, postepeno dolazimo do razine kada poželimo da imamo bolji odnos sa
svima, specijalno sa sadhuima-bhaktama, ali i sa svim drugim osobama u našem okruženju.
To naše nastojanje često će omesti neki napeti karmički aspekti koji stignu na
red za naplatu, ili i naši nestašni umovi, ili druga živa bića i neke prirodne
nepogode.
Moramo znati da su u nekom
smislu, druga živa bića samo ogledalo naših postupaka i da nam energije, koje
svakog trenutka odašiljamo u prostor oko nas, bivaju vraćene onakve kakve ih
pošaljemo – kao bumerang, još obično dignute na višu potenciju. Tako, kroz
odnos i ponašanje drugih osoba i inače svih živih bića prema nama, možemo
prepoznati vlastite vibracije.
Pa čak i prostor u kome živimo i
djelujemo – pamti i adekvatno uzvraća. Tako uzroke neke bolesti često trebamo potražiti,
pored sagledavanja nekih karmičkih odrednica i u našem odnosu prema prostoru u
kome živimo – prostoru, koji nam je trenutno dat na raspolaganje.
Dešavaće se da nas naši čuveni
umovi uvijek iznova pogrešno inspirišu, a potom i prevare, kako to već
uobičajeno funkcionira, po pitanjima ego-tripa, da se zapitamo – „Pa, gdje sam
ja tu ... ima li tu mene igdje ...?“
Um uvijek nešto drobi, te iznova
i iznova kreira nove i nove želje, koje nas odvlače od pravog puta. Malo
oslušnimo naš um, moći ćemo uvidjeti da je to jedan skoro neovisan entitet u
tijelu i da je uvijek aktivan, čak i dok spavamo. Zato zaposlimo um njegovim
prirodnim zanimanjem – služenjem Gospodina Krishne, mantranjem i adekvatnim služenjem drugih --
tada se dešava čudo – um postaje zadovoljan i miran, čisto prede.
Trebamo se jako potruditi i
ostati uporni u svojim nastojanjima uspostavljanja što harmoničnijih odnosa s okolinom,
ali svodeći na najmanju moguću mjeru, pa možda nekada u budućnosti i potpuno
neutralizirajući mentalitet iskorištavanja drugih, jer će to pored nekih
etičkih, moralnih i duhovnih konsekvenci, jako pozitivno uticati i na nas same,
na naš integritet, kao što bi se reklo, te na naše zdravlje, kako grubo
fizičko, tako i mentalno -- psihičko i duhovno. Uvijek se iznova podsjetimo –
čitav svemir je u nama samima, složen taman toliko koliko i onaj vanjski, koji
je beskonačan i praktički i teoretski.
U duhovnom pogledu, bhaktu ne čine bhaktom spoljna obilježja: tilak na
čelu, sari ili dothi i shika, već bhaktu čini bhaktom -- ono što nosi u srcu.
Nekada se možemo čak dijelom i
prepasti, kada konačno počnemo uviđati šta sve još treba da odradimo kod sebe –
ali ne treba se predavati olako i pogrešno misliti – „Ma, to je prosto nemoguće
za mene da baš sve odradim uskoro ...“ Testovima takve vrste ćemo stalno biti
podvrgavani i nikad kraja. To je priroda duhovnog svijeta – sve je beskonačno i
ima mnogo mogućih lica – tačnije slika, koje možemo da percepiramo u određenom
trenutku života.
Vaiṣṇava etiketa – Sadāchāra
nema nikakve veze sa svjetovnim pravilima ponašanja -- bon-tonom, koji je
koncipiran na tjelesnim i umnim koncepcijama, dok se duhovni aspekti potpuno
zaobilaze i zapostavljaju zbog neupućenosti i neimanja određenih karmičkih
predispozicija, te neimanja milosti i blagoslova viših autoriteta u univerzumu,
duhovnih učitelja, shastra i sadhua.
Sadāchāru. ili Vaiṣṇava etiketu
možemo početi postepeno proučavati na više načina. Pa ipak, najproduktivnije je
da se dohvatimo uputa iz vaiṣṇavskih spisa, te izjava predhodnih acarya,
današnjih ISKCON duhovnih učitelja i svakako uzimajući u obzir i iskustva
dugogodišnjih bhakta seniora – sadhua.
Neizostavno, istraživanja treba
početi u smjeru onoga što je Gospodin Śrī Caitanya Mahāprabhu podučavao Śrīla
Sanātana Gosvāmīya, te zatim od onoga što nam je ostavio u naslijeđe Śrīla Sanātana
Gosvāmī. Ne može se dovoljno naglasiti važnost radova Śrīla Sanātana Gosvāmīya, za život i dušu Vaiṣṇava.
STIH 35
hari-bhakti-vilāsa, āra bhāgavatāmṛta
daśama-ṭippanī, āra daśama-carita
SYNONYMS
hari-bhakti-vilāsa — the
scripture named Hari-bhakti-vilāsa; āra — and; bhāgavatāmṛta — the scripture
named Bṛhad-bhāgavatāmṛta; daśama-ṭippanī — comments on the Tenth Canto of
Śrīmad-Bhāgavatam; āra — and; daśama-carita — poetry about the Tenth Canto of
Śrīmad-Bhāgavatam.
Neke od knjiga koje je napisao Śrīla Sanātana Gosvāmī su
Hari-Bhakti-Vilāsa, Bṛhad-Bhāgavatāmṛta, Daśama-Tippanī i Daśama-Carita.
SMISAO: U Prvom Talasu knjige Bhakti-Ratnākara, rečeno je da je
Śrīla Sanātana Gosvāmī shvatio Śrīmad-Bhāgavatam, nakon temeljitog proučavanja
i objasnio ga u svom komentaru poznatom kao Vaiṣṇava-Toṣaṇī. Svojim
stručnim služenjem, Śrīla Sanātana Gosvāmī i Śrīla Rūpa Gosvāmī su po čitavom
svijetu raširili znanje koje su neposredno primili od Śrī Caitanye Mahāprabhua.
Sanātana Gosvāmī je dao svoj komentar Vaiṣṇava-Toṣaṇī Śrīla Jīva Gosvāmīyu,
koji ga je izdao pod nazivom Laghu-Toṣaṇī. Sve što je zapisao je bilo
završeno 1476 Śaka ere (A.D. 1554). Śrīla Jīva Gosvāmī je završio Laghu-Toṣaṇī Śakābda 1504 (A.D. 1582).
Hari-Bhakti-Vilāsa Śrī Sanātane
Gosvāmīya, koju je sabrao Śrīla Gopāla Bhaṭṭa Gosvāmī je poznata kao
Vaiṣṇava-Smṛti. Ta Vaiṣṇava-Smṛti-Grantha se sastoji od dvadeset
poglavlja, koja su poznata kao vilāse. U prvoj vilāsi se opisuje kako se uspostavlja
odnos između duhovnog učitelja i učenika i objašnjavaju se mantre. U drugoj
vilāsi se opisuje proces inicijacije. U trećoj vilāsi se objašnjavaju pravila
vaisnavskog ponašanja, s naglaskom na čistoću, neprestano sjećanje na Svevišnju
Božansku Osobu i mantranje mantri primljenih od diksa gurua. U četvrtoj vilāsi
se opisuje saḿskāra [proces pročišćenja], tilaka [stavljanje oznaka tilaka na
dvanaest mjesta na tijelu], mudrā [oznake na tijelu], mālā [mantranje na
brojanici] i guru-pūjā [obožavanje duhovnog učitelja]. U petoj vilāsi se
objašnjava kako se treba urediti mjesto za meditaciju i opisuju se vježbe
disanja, meditacija i obožavanje Gospodina
Viṣṇua u obliku Śālagrāma-Śile. U šestoj vilāsi se opisuju postupci
kojima se transcendentalni oblik Gospodina poziva i kupa. U sedmoj vilāsi se
objašnjava kako se treba brati cijeće kojim se obožava Gospodin Viṣṇu. U osmoj vilāsi se opisuje Božanstvo
i objašnjava kako se pale mirisni štapići i svjetiljke, pripremaju ponude,
pleše, svira, udara u bubanj, nudi Božanstvima vijenac, upućuju molitve, odaje
poštovanje i poništavaju uvrede. U devetoj vilāsi se opisuje kako se treba
sakupljati lišće svete biljke Tulasī, prinijeti ponude precima prema
vaiṣṇavskim obredima i ponuditi hrana. U desetoj vilāsi se opisuju
Gospodinovi bhakte -- vaiṣṇave -- svete osobe. U jedanaestoj vilāsi se
opširno opisuje obožavanje Božanstava i slave Gospodinovog svetog imena.
Objašnjava se kako treba pjevati sveto ime i raspravlja se o uvredama koje se
mogu počiniti prilikom pjevanja svetog imena i načinu na koji se mogu
poništiti. Također se opisuju slave predanog služenja i proces predavanja. U
dvanaestoj vilāsi se opisuje Ekādaśī. U trinaestoj vilāsi se govori o postu i
slijeđenju ceremonije Mahā-dvādaśīya. U četrnaestoj vilāsi se objašnjavaju
razne dužnosti koje se trebaju vršiti u različitim mjesecima u godini. U
petnaestoj vilāsi se objašnjava kako se treba postiti na Ekādaśī bez uzimanja
vode. Također se objašnjava kako se tijelo obilježava simbolima Gospodina Viṣṇua
i kako se slijedi Cāturmāsya za vrijeme kišnog razdoblja i slavi Janmāṣṭamī,
Pārśvaikādaśī, Śravaṇā-dvādaśī, Rāma-Navamī and Vijayā-daśamī. Šesnaesta
vilāsa govori o dužnostima koje se trebaju izvršiti u mjesecu Kārttika
[Oktobar-Novembar] -- mjesecu Dāmodara -- mjesecu kada se uzimaju Ūrja-vrata
[zavjeti], kada se ghee-svjetiljke nude Božanstvima kući ili u templu. Također
se opisuju Govardhana-pūjā i Ratha-yātrā. Sedamnaesta vilāsa govori o
pripremama za obožavanje Božanstava, pjevanju mahā-mantre i procesu jape. U
osamnaestoj vilāsi se opisuju različiti oblici Śrī Viṣṇua. Devetnaesta vilāsa
govori o instaliranju Božanstava i obredima koji se vrše prilikom kupanja
Božanstava prije instalacije, a dvadeseta vilāsa govori o građenju templova
koje grade veliki bhakte.
Nastaviće se ...
Madhya-līlā Chapter 1: The Later Pastimes of Lord
Śrī Caitanya Mahāprabhu
Bhaktivedanta VedaBase: Śrī Caitanya Caritāmṛta Madhya 1.35
Buy Online Copyright © The
Bhaktivedanta Book Trust International, Inc.
His Divine Grace A. C.
Bhaktivedanta Swami Prabhupāda, Founder Ācārya of the International Society for
Krishna Consciousness
Nema komentara:
Objavi komentar