NAČIN NA KOJI SVETA OSOBA DJELUJE JE POZNAT KAO SADĀCĀRA.
NIŠTA NE MOŽE BITI USPJEŠNO BEZ SADĀCĀRE ILI ETIKETE.
NEKE OD KNJIGA KOJE JE NAPISAO ŚRĪLA SANĀTANA GOSVĀMĪ SU
HARI-BHAKTI-VILĀSA, BṚHAD-BHĀGAVATĀMṚTA, DAŚAMA-TIPPANĪ I DAŚAMA-CARITA.
Ako osoba čita i proučava šest grana Veda bez prakticiranja pravilne
etikete – ona ne biva pročišćena. Kao što ptica odleti iz gnijezda kada joj
narastu krila, Vede ga napuštaju u vrijeme smrti.
Tako, neko može steći znanje iz svih Veda, ali ako ne prakticira
pravilnu etiketu, ili ako ne postane vaiṣṇava, tada će svo njegovo znanje,
koje je stekao, biti izgubljeno u vrijeme smrti.
[H.H. Bhakti Cāru Swāmī Mahārāja – Split 2005]
KOMENTAR: Kao što je
poznato, uspješno funkcioniranje
duhovnih zajednica je također moguće jedino uz poštivanje principa sadāchāre – vaiṣṇava etikete. U
suprotnom dolazi do devijacija, postepene degradacije, stagniranja, te na kraju
i do neminovnog raspada takvih duhovnih
zajednica.
Obično u određenim fazama
duhovnog života nastojimo s povećanim intezitetom izučavati vaiṣṇavsku
etiketu – sadācāru. Sasvim je prirodno da iskrenim slijeđenjem principa
predanog služenja i svakodnevne sadhane i mantranja, postepeno dolazimo do
razine kada poželimo da imamo bolji odnos sa svima, specijalno sa
sadhuima-bhaktama, ali i sa svim drugim osobama u našem okruženju. To naše
nastojanje često će omesti neki napeti karmički aspekti koji stignu na red za
naplatu, ili naši nestašni umovi, ili druga živa bića, ili neke prirodne
nepogode.
Moramo znati da su u nekom
smislu, postupci drugih živih bića prema nama, samo ogledalo naših postupaka i
da nam energije, koje svakog trenutka odašiljamo u prostor oko nas, bivaju
vraćene onakve kakve ih pošaljemo – kao bumerang, obično još i uvećane. Tako,
kroz odnos i ponašanje drugih osoba i inače svih živih bića prema nama, možemo
prepoznati vlastite vibracije i ponašanje, dakle, možemo se vidjeti kao u
ogledalu.
Čak i prostor u kome živimo i
djelujemo pamti i adekvatno uzvraća. Tako, uzroke neke bolesti često trebamo potražiti,
pored sagledavanja nekih karmičkih odrednica i u našem odnosu prema prostoru u
kome živimo – prostoru, koji nam je trenutno dat na raspolaganje.
Dešavaće se da nas naši nestašni
umovi uvijek iznova inspirišu, a potom i prevare, kako to već uobičajeno
funkcionira, po pitanjima ego-tripa, da se zapitamo – „Pa, gdje sam ja tu ...
ima li tu mene igdje ...?“
Um uvijek nešto drobi, te iznova
i iznova kreira nove i nove želje, koje nas odvlače od pravog puta. Malo
oslušnimo naš um, moći ćemo uvidjeti da je to jedan skoro neovisan entitet u
tijelu i da je uvijek aktivan, čak i dok spavamo. Zato zaposlimo um njegovim
prirodnim zanimanjem – služenjem lotosovih stopala Gospodina Kṛṣṇe, mantranjem i adekvatnim služenjem drugih. Tada
se dešava čudo – um postaje zadovoljan i miran u svom prirodnom položaju, čisto
prede.
Trebamo se jako potruditi i
ostati uporni u svojim nastojanjima uspostavljanja što harmoničnijih odnosa s okolinom,
ali svodeći na najmanju moguću mjeru, pa možda nekada u budućnosti i potpuno
neutralizirajući mentalitet iskorištavanja drugih, jer će to pored nekih
etičkih, moralnih i duhovnih konsekvenci, jako pozitivno uticati i na nas same,
na naš integritet, kao što bi se reklo, te na naše zdravlje, kako grubo
fizičko, tako i mentalno -- psihičko i duhovno. Ustvari je namudrije imati neku
vrstu permanentne razmjene sa drugima. Uvijek se iznova potsjetimo – čitav
svemir je u nama samima, složen taman toliko, koliko i onaj vanjski, koji je skoro
beskonačan i praktički i teoretski.
Možemo slobodno reći da u duhovnom pogledu, bhaktu ne čine bhaktom spoljna
obilježja i parafernalija, već bhaktu čini bhaktom ono što nosi u srcu.
Nekada se možemo dijelom i prepasti,
kada konačno počnemo uviđati šta sve još treba da odradimo kod sebe, ali ne
treba se predavati olako i pogrešno misliti – „Ma, to je prosto nemoguće za
mene da baš sve odradim uskoro ...“ Testovima takve vrste ćemo stalno biti
podvrgavani i nikad kraja. To je priroda duhovnog svijeta, sve je beskonačno i
ima mnogo mogućih lica, tačnije slika, koje možemo da percepiramo u određenom
trenutku života.
Vaiṣṇava etiketa – Sadāchāra
nema nikakve veze sa svjetovnim pravilima ponašanja i bon-tonom, koji je baziran
na pogrešnim i lažnim tjelesnim imenovanjima i umnim koncepcijama, dok se
duhovni aspekti potpuno zaobilaze i zapostavljaju zbog neupućenosti i neimanja
određenih karmičkih predispozicija, te neimanja milosti i blagoslova viših
autoriteta u univerzumu, duhovnih učitelja, sadhua i śāstra.
Sadāchāru, ili vaiṣṇava etiketu
možemo početi postepeno proučavati na više načina. Pa ipak, najproduktivnije je
da se dohvatimo uputa iz vaiṣṇavskih spisa, te izjava predhodnih ācārya,
današnjih ISKCON duhovnih učitelja i svakako uzimajući u obzir i iskustva
dugogodišnjih bhakta, sadhua.
Neizostavno, istraživanja treba
početi u smjeru onoga što je Gospodin Śrī Caitanya Mahāprabhu podučavao Śrīla
Sanātana Gosvāmīya, te zatim od onoga što nam je ostavio u naslijeđe Śrīla Sanātana
Gosvāmī. Ne može se dovoljno naglasiti važnost radova Śrīla Sanātana Gosvāmīya, za život i dušu vaiṣṇava.
STIH 35
hari-bhakti-vilāsa, āra bhāgavatāmṛta
daśama-ṭippanī, āra daśama-carita
SYNONYMS
hari-bhakti-vilāsa — the
scripture named Hari-bhakti-vilāsa; āra — and; bhāgavatāmṛta — the scripture
named Bṛhad-bhāgavatāmṛta; daśama-ṭippanī — comments on the Tenth Canto of
Śrīmad-Bhāgavatam; āra — and; daśama-carita — poetry about the Tenth Canto of
Śrīmad-Bhāgavatam.
Neke od knjiga koje je napisao Śrīla Sanātana Gosvāmī su
Hari-Bhakti-Vilāsa, Bṛhad-Bhāgavatāmṛta, Daśama-Tippanī i Daśama-Carita.
SMISAO: U Prvom Talasu knjige Bhakti-Ratnākara, rečeno je da je
Śrīla Sanātana Gosvāmī shvatio Śrīmad-Bhāgavatam, nakon temeljitog proučavanja
i objasnio ga u svom komentaru poznatom kao Vaiṣṇava-Toṣaṇī. Svojim
stručnim služenjem, Śrīla Sanātana Gosvāmī i Śrīla Rūpa Gosvāmī su po čitavom
svijetu raširili znanje koje su neposredno primili od Śrī Caitanye Mahāprabhua.
Sanātana Gosvāmī je dao svoj komentar Vaiṣṇava-Toṣaṇī Śrīla Jīvi Gosvāmīyu,
koji ga je izdao pod nazivom Laghu-Toṣaṇī. Sve što je zapisao je bilo
završeno 1476 Śaka ere [A.D. 1554]. Śrīla Jīva Gosvāmī je završio Laghu-Toṣaṇī Śakābda 1504 (A.D. 1582).
Hari-Bhakti-Vilāsa Śrī Sanātane
Gosvāmīya, koju je sabrao Śrīla Gopāla Bhaṭṭa Gosvāmī je poznata kao
Vaiṣṇava-Smṛti. Ta Vaiṣṇava-Smṛti-Grantha se sastoji od dvadeset
poglavlja, koja su poznata kao vilāse. U prvoj vilāsi se opisuje kako se
uspostavlja odnos između duhovnog učitelja i učenika i objašnjavaju se mantre.
U drugoj vilāsi se opisuje proces inicijacije. U trećoj vilāsi se objašnjavaju
pravila vaiṣṇavskog ponašanja, s naglaskom na čistoću, neprestano sjećanje na
Svevišnju Božansku Osobu i mantranje mantri primljenih od dīkṣā-gurua. U
četvrtoj vilāsi se opisuje saḿskāra [proces pročišćenja], tilaka [stavljanje
oznaka tilaka na dvanaest mjesta na tijelu], mudrā [oznake na tijelu], mālā
[mantranje na brojanici] i guru-pūjā [obožavanje duhovnog učitelja]. U petoj
vilāsi se objašnjava kako se treba urediti mjesto za meditaciju i opisuju se
vježbe disanja, meditacija i obožavanje Gospodina Viṣṇua u obliku Śālagrāma-Śile. U šestoj
vilāsi se opisuju postupci kojima se transcendentalni oblik Gospodina poziva i
kupa. U sedmoj vilāsi se objašnjava kako se treba brati cijeće kojim se obožava
Gospodin Viṣṇu. U osmoj vilāsi se
opisuje Božanstvo i objašnjava kako se pale mirisni štapići i svjetiljke,
pripremaju ponude, pleše, svira, udara u bubanj, nudi Božanstvima vijenac,
upućuju molitve, odaje poštovanje i poništavaju uvrede. U devetoj vilāsi se
opisuje kako se treba sakupljati lišće svete biljke Tulasī, prinijeti ponude
precima prema vaiṣṇavskim obredima i ponuditi hrana. U desetoj vilāsi se opisuju
Gospodinovi bhakte -- vaiṣṇave -- svete osobe. U jedanaestoj vilāsi se
opširno opisuje obožavanje Božanstava i slave Gospodinovog svetog imena.
Objašnjava se kako treba pjevati sveto ime i raspravlja se o uvredama koje se
mogu počiniti prilikom pjevanja svetog imena i načinu na koji se mogu
poništiti. Također se opisuju slave predanog služenja i proces predavanja. U
dvanaestoj vilāsi se opisuje Ekādaśī. U trinaestoj vilāsi se govori o postu i
slijeđenju ceremonije Mahā-dvādaśīya. U četrnaestoj vilāsi se objašnjavaju
razne dužnosti koje se trebaju vršiti u različitim mjesecima u godini. U
petnaestoj vilāsi se objašnjava kako se treba postiti na Ekādaśī bez uzimanja
vode. Također se objašnjava kako se tijelo obilježava simbolima Gospodina Viṣṇua
i kako se slijedi Cāturmāsya za vrijeme kišnog razdoblja i slavi Janmāṣṭamī,
Pārśvaikādaśī, Śravaṇā-dvādaśī, Rāma-Navamī and Vijayā-daśamī. Šesnaesta
vilāsa govori o dužnostima koje se trebaju izvršiti u mjesecu Kārttika
[Oktobar-Novembar] -- mjesecu Dāmodara, mjesecu kada se uzimaju Ūrja-vrata
[zavjeti], kada se ghee-svjetiljke nude Božanstvima kući ili u templu. Također
se opisuju Govardhana-pūjā i Ratha-yātrā. Sedamnaesta vilāsa govori o
pripremama za obožavanje Božanstava, pjevanju mahā-mantre i procesu jape. U
osamnaestoj vilāsi se opisuju različiti oblici Śrī Viṣṇua. Devetnaesta vilāsa
govori o instaliranju Božanstava i obredima koji se vrše prilikom kupanja
Božanstava prije instalacije, a dvadeseta vilāsa govori o građenju templova
koje grade veliki bhakte.
Nastaviće se ...
Madhya-līlā Chapter 1: The
Later Pastimes of Lord Śrī Caitanya Mahāprabhu
Bhaktivedanta VedaBase: Śrī Caitanya Caritāmṛta Madhya 1.35
Buy Online Copyright © The Bhaktivedanta Book Trust International, Inc.
His Divine Grace A.C. Bhaktivedānta Swāmī Śrīla Prabhupāda, Founder
Ācārya of the International Society for Kṛṣṇa Consciousness
Nema komentara:
Objavi komentar